Brand awareness of ookwel naamsbekendheid genoemd is een superbelangrijk onderdeel van het marketingplaatje van een bedrijf. Hoe word je herkent en op welke manier praten mensen over u. Het is de taak van de marketeer hierbij een handje te helpen en de naamsbekendheid de hoogte in te duwen. Maar ook jijzelf kan nu actie ondernemen!
Waarom naamsbekendheid nodig?
We moeten het niet onder stoelen of banken steken, maar mensen zijn beïnvloedbaar en dat geldt ook bij de aankoopbeslissingen van consumenten. Koopt u liever van een totaal onbekend merk A waar u nog nooit van gehoord heeft, of opteert u toch voor merk B die u bekend in de oren klinkt? Ik hoor het u denken, optie B lijkt het meest veilige en de beste keuze. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat uw bedrijf de nodige naamsbekendheid heeft die het verdiend. Hiermee realiseer je meer leads en uiteindelijke verkopen. Meer info over lead converteren naar betalende klanten vindt u hier.
Hoe naamsbekendheid vergroten?
Het begint allemaal met storytelling. Zorg ervoor dat u als bedrijf een verhaal vertelt. Door de brandclutter zien de consumenten vaak door de bomen het bos niet meer. Als bedrijf is het dus uiterst belangrijk om anders te zijn dan uw concurrenten en een meerwaarde te bieden.
Zorg dus voor aantrekkelijke sociale media kanalen. In deze technologische tijden moet ik u niet vertellen hoe belangrijk social media is. Doe aan benchmarking en bekijk uw concurrenten. Doe dit alleen maar om te kijken hoe ze tewerk gaan en welke gaten zij nog niet beantwoorden. Zo kunt u als bedrijf de gaten in de markt opvullen en de dingen die zij niet doen juist wel gaan aanbieden. Doe uw concurrenten dus zeker niet na, dit zorgt voor ongeloof naar de klanten toe en zal je niet echt "speciaal" uit de hoek komen.
Referral programma's zijn ook een zeer goede manier om de brand awareness te vergroten. Dit growth hack systeem zorgt ervoor dat er gepraat wordt over uw product. Denk maar aan bijvoorbeeld MobileVikings clan. Wanneer u als MobileViking klant een nieuwe klant aanwerft dan doen jullie beiden een voordeel in het abbonement. Hierdoor wordt er gepraat over uw bedrijf. De mond-tot-mond reclame is nog steeds de meest effectieve manier van reclame. Consumenten basseren zich dan ook zeer vaak op de feedback van voorgaande consumenten. Zorg dus dat u goede referral programma's hebt, goede reviews & de rest komt vanzelf.
Brand awareness vergroten door offline & online marketing.
Offline marketing is nog altijd een van de meest doeltreffende reclamemiddelen die u kunt gebruiken. De kunst is om zowel offline als online-marketing op elkaar af te stemmen en beide te gaan gebruiken. Op die manier vergroot u uw brand awareness aanzienlijk. Zorg voor een aantrekkelijke flyer, een mooi visitekaartje of maak gebruik van bedankingskaartjes om uw brand recognition de hoogte in te brengen. Neem uw huisstijl mee doorheen al uw marketingadvertenties en promotiematerialen. Dit is uiterst belangrijk, want herhaling zorgt voor brand awareness and recognition! Denk maar aan de vele tv-spots waarvan u wel enkele uit het hoofd kent.
Samples & give-aways
Een laatste manier die wij in deze blog bespreken om de brand awareness te vergroten zijn give-aways en samples. Hierbij ga je als bedrijf producten of testkits gratis weggeven. De laatste maanden is de opkomst van Give-aways via sociale media heel erg vergroot. Mensen moeten de posts van de bedrijven delen met hun vrienden. Op die manier haal je als bedrijf een veel groter bereik en wordt er dus opnieuw over uw merk/product gesproken.
Daarnaast zijn samples nog steeds een goede manier om potentiële nieuwe klanten te overtuigen om voor uw product te kiezen. Samples zijn kleine testkits of producten om de klant te overtuigen. Denk maar aan de vele proevertjes in de warenhuizen. Ook dit is een vorm van samples. Dit zorgt ervoor dat de consument eerst iets krijgt alvorens ze zelf het product moeten aankopen. Wanneer u als bedrijf op dat moment de consument kunt overtuigen met uw sample zal deze geneigd zijn deze experience sneller door te vertellen aan andere mensen. Ook hierbij kunnen we concluderen dat uw bereik gaat steigen en de brand awareness dus ook.
Het doel van brand awareness is dus de klant kennis laten maken met uw product/bedrijf waardoor zij vertrouwd geraken met uw product/bedrijf. Er zijn tal van manieren om ervoor te zorgen dat de naamsbekendheid van uw bedrijf de hoogte in gaat, maar wij bespraken er enkele. Zorg voor goede sociale media kanalen, referral cmapagnes, gebruik samples & give-aways en vergeet zeker niet de offline reclamemiddelen te gebruiken.
Comments