Waarom een logo op maat laten maken en niet gewoon via een gratis site? Het antwoord is eenvoudig: een goed en krachtig logo zorgt ervoor dat u herkent wordt. Niet alleen is naamsbekendheid een belangrijk aspect, ook kan een logo zorgen voor het nodige vertrouwen in een bedrijf. Denk maar aan de felgele M van Macdonald's of de oranje Swoosh van Nike. Deze logo's stralen een bepaalde klasse uit en zijn bij zo goed als iedereen top of mind.
Brand awareness/ herkenbaarheid
Niets is zo belangrijk als herkent worden door uw doelgroep. We kunnen hierbij een splitsing maken in twee delen:
- Brand recognition.
- Brand recall.
Het begint bij het herkennen van een logo. Wanneer u als klant aangeeft een logo eerder gezien te hebben dan is er sprake van brand recognition. Een voorbeeld ter verduidelijking: u koopt een zakje chips en herkent het logo op de verpakking omdat u deze chips al eerder heeft gezien of gekocht.
Brand recall gaat een stapje verder en is dan ook moeilijker te bereiken als bedrijf. We nemen terug het voorbeeld van een zakje chips. Wanneer een persoon een merknaam kan opnoemen van een zakje chips dan zit de brand recall bij dat bedrijf goed. Wanneer ik denk aan Chips dan denk ik aan Pringles. Pringles is top of mind bij mij en ik kan "het merk dus herinneren". Hoe brand awareness gecreërd kan worden en hoe je dit kan vergroten vindt u in een andere blog.
Het ontwerp
Het wordt vaak onderschat, maar er kruipt zeer veel tijd in het ontwerpen van een passend logo. Er worden schetsen gemaakt, die worden omgezet aan de had van grafische programma's & er worden aanpassingen aangebracht die al dan niet door de klant opgegeven worden. Het is dus geen klein taakje. Wij bij Ray's design houden enkele belangrijke aspecten in het achterhoofd.
- Less is more: een logo hoeft geen gedetailleerde tekening te worden. Vaak is een strak logo zonder toeters en bellen vaak opvallender en herkenbaarder. Neem een kijkje naar de grootste en bekendste bedrijven in de wereld en dan wordt het al gauw duidelijk dat simpel ook efficiënt is.
- The right logo for the right company: we streven naar een passend logo bij het bedrijf. Een bloemenwinkel heeft natuurlijk een iets sierlijkere uitstraling nodig dan een apotheker. Wij kiezen er dan ook voor om een gesprek te voeren met een nieuwe klant om volledig te begrijpen wat de doelen van de onderneming zijn.
- Logo met of zonder beeld: Niet alle logo's hebben een beeld/tekening nodig. Denk maar aan bijvoorbeeld KIA. Het logo van KIA bestaad uit letters en bevat geen beeld. Een bedrijf zoals Toblerone gebruikt dan weer wel een beeld, daarbovenop nog eens een beeld met verborgen betekenis. Deze techniek wordt door veel grote bedrijven gebruik. Kijk hier naar voorbeelden.
Huisstijl
Bij een logo hoort ook een passende huisstijl. Hierbij worden andere promotiematerialen zoals visitekaartjes, cadeaubonnen, kleding... ontworpen in dezelfde stijl en thema als het logo. Waarom wordt dit in 1 thema ontworpen? Zoals we in de eerste alinea al aanhaalden: de belangrijkheid van brand awareness. Herkend worden is een moeilijke opgave waarbij wij u graag verderhelpen.
Zorg er dus voor dat u als bedrijf een passend logo hebt zonder teveel tierlantijntjes. Simpel maar efficient. Dit met als doel de nodige brand awarenss te creëren. Bespreek grondig wat u wilt terug laten schijnen in uw logo. Trek dit dan door in de door u gebruikte promotiematerialen. Zo wordt uw bedrijf overal herkend.
Comments