Social Media, een term die we 10 jaar geleden niet zo belangrijk achten en al zeker niet als bedrijf. Bedrijven gaan er dan ook volledig in mee, geblindoekt of met een specifiek doel. Toch blijven er velen met vragen zitten: "Moet ik op elk platform aanwezig zijn? Wat als ik maar sporadisch post?" en ga zo maar verder. Wij geven in deze blog enkele tips en zaken waar je zeker rekening mee moet houden.
Waarom Social Media?
De laatste jaren is er veel veranderd op vlak van sociale media. Niet alleen worden de platvormen gebruikt door jongeren en volwassenen om contact te houden met elkaar, maar ook meer en meer bedrijven gebruiken sociale media als marketing tool. Slim bekeken als je rekening houdt met het feit dat in contact staan met je klant een van de meest belangrijke aspecten is. Maar wat moet je nu precies op deze kanalen gaan plaatsen?
Welk content plaatst u?
Er zijn tal van verschillende sociale media platvormen met elk hun eigen kenmerken. De soort content die geplaatst wordt verschilt dan ook van platfvorm tot platvorm. Daarom is het als bedrijf belangrijk een correcte strategie uit te werken met de bijhorende platvormen. Stel jezelf de vraag zoals: wat is mijn doel? Meer naamsbekendheid opdoen? Een community creëren? Informatie over producten/diensten delen? Bij elk van deze doelen hoort een gepaste strategie met bijpassende content. Bij Ray's design helpen we je graag verder met het uitwerken van een strategie. Bekijk hier de verschillende packs
![](https://static.wixstatic.com/media/b2dca4_ea3afdb87085424bb3c7b2a69dc103d1~mv2.png/v1/fill/w_710,h_740,al_c,q_90,enc_auto/b2dca4_ea3afdb87085424bb3c7b2a69dc103d1~mv2.png)
Welke kanalen kiest u?
Niet alleen content moet aangepast worden, ook de kanalen. Wat ik hiermee bedoel is dat elk kanaal zijn eigen type/vorm van content heeft. Gebruik geen lange informatieve teksten op Instagram, maar opteer hiervoor dan voor een informatiever kanaal zoals Facebook. Bij het kiezen van de passende kanalen moet dus ook rekening gehouden worden met jouw strategie. Stel jezelf opnieuw de vraag: "wat wil ik bereiken?" Op die manier kan je als bedrijf een passend Social Media kanaal kiezen met bijhorende content. Dit zal zich uiteindelijk uiten in resultaten. Analyseer die dan ook achteraf en vergelijk met je vooropgestelde strategie. Op die manier kan er aangepast worden en verbeterd.
Uitbesteden of zelf doen?
Dit is een vraag die je voor jezelf moet uitmaken als bedrijf. Wil ik de Social Media kanalen van het bedrijf zelf gaan beheren/laten beheren door iemand van het bedrijf, of kies ik voor een extra partner die dit voor mijn bedrijf uitvoert? Social Media management is niet zomaar wat rondhangen op alle platvormen. Het is een job die serieus moet genomen worden en die geduld, precisie en aanpassingsvermogen vergt.
Heb je iemand binnen je onderneming die niet zonder Social Media kan en die creatief uit de hoek kan komen? Dan is deze persoon wel misschien de geschikte persoon voor je kanalen. Heb je echter niemand in jouw bedrijf en beslis je zomaar wat te gaan posten op de profielen zonder een strategie? Helaas zal dit niet echt positief uitdraaien. Het vergt tijd, inspanning en ook soms financiële middelen. Denk je niet genoeg tijd/kennis te hebben, laat dit dan uitbesteden door een buitenstaander, zoals ons 😉
Kort samengevat is Social Media de dag van vandaag niet meer weg te denken uit de marketing. Het zorgt ervoor dat je in nauw contact komt te staan met jouw doelgroep. Echter moet er wel voor gezorgd worden dat de keuze van jouw kanalen en content ook past bij de missie en vissie van jouw bedrijf. Kom je tot de conclussie dat je niet genoeg tijd/kennis hebt? Laat jouw Social Media dan beheren door een 3de partij om zo tot het beste resultaat te komen.
Hulp nodig bij jouw Social Media projecten? Bij Ray's design helpen we je graag verder 😊
Kommentare