top of page
Foto van schrijverRaynaud

Onderhouden van een klantenrelatie.

"Klant is koning", een gezegde die je wel vaker hoort, maar waarom wordt dit als belangrijk gezien? In deze blog geven wij wat meer informatie rond de opbouw van klantenrelaties en het onderhouden ervan. Zeker zoals we in tijden van Corona hebben meegemaakt, waar alles digitaal verliep en klantenrelaties onderhouden moesten worden op een goede manier. 

 

Waarom precies een klantenrelatie opbouwen?

U hebt als bedrijf de bedoeling boven je concurrenten uit te steken. Door de vele concurrentie is dit echter niet mogelijk zonder enig plan van aanpak. Het doel is dus om klanten binnen te halen. Hier gingen we al even dieper op in in een van onze vorige blogs: "Leads converteren naar betalende klanten."

Nadat je de klant eenmaal hebt binnengehaald is het van belang hiermee een relatie op te bouwen, waarom? Uw belangrijkste klanten zijn deze die ook effectief terugkeren. Om die klanten te laten terugkeren is er een vorm van relatie nodig tussen het bedrijf en de klant. Deze relatie zal er ook voor zorgen dat u als bedrijf een beter imago krijgt en de klanten goede mond-tot-mond reclame zullen verspreiden. 

 

Hoe bouw je een klantenrelatie op?

Dat een klantenrelatie aanwezig moet zijn tussen het bedrijf en de consument weten we nu al, maar hoe ga je aan de slag? Hoe begin je eraan en wat moet je precies doen?  Net zoals bij vele relaties staat of valt alles met vertrouwen. Zonder vertrouwen is er geen relatie tussen bedrijf en klant mogelijk. Het zorgt ervoor dat er een band gecreërd wordt. Er moet daarom altijd transparant en eerlijk gecommuniceerd worden naar de klant. Eenmaal rekening gehouden wordt dat er vertrouwen nodig is kan overgegaan worden naar de manier waarop een klantenrelatie opgebouwt kan worden. We zetten er enkele op een rijtje. 

 

Weet wie uw klanten zijn.

one to one marketing of ook wel gepersonaliseerde marketing is een trend die zich vaker voordoet. Het oude systeem waarbij een product gemaakt wordt en achteraf naar een manier wordt gezocht om dit product te verkopen is minder en minder de norm. Via marktonderzoek en gebruik van buyer personas wordt er gezocht naar de effectieve behoefte van de klant en wordt daarop dan ingespeeld. Hoe beter u uw klanten kent, hoe beter u zult kunnen voldoen aan hun behoeftes. 

Klanten kan je leren kennen door wat extra informatie te vragen bij mailings, bestellingen, meetings, online enquêtes... Maar ook onrechtstreeks door de website te lezen (indien B2B). Daarnaast kunnen klanten gevolgd worden via sociale media

 

Hou contact met uw klanten.

Het is belangrijk dat u als bedrijf toont aan uw klanten dat u er bent. Zo wordt u niet vergeten en is de kans groot dat de consument ook bij zijn volgende aankoop terug bij u langskomt. 

Een goede manier om contact te houden met uw klanten kan zijn via een digitale nieuwsbrief. Hierbij laat je je horen en zorgt u ervoor dat klanten u niet vergeten. Het is belangrijk dat doorheen alle communicatie een persoonlijke aanspreking en aanpak wordt gebruikt. Zo krijgen klanten het gevoel dat ze weldegelijk belangrijk zijn en dat er naar hen geluisterd wordt. Dit gevoel van belangrijkheid kan versterkt worden door bijvoorbeeld een eindejaarscadeau te geven aan uw klanten. 

 

Onderhouden van de klantenrelatie.


Nadat relaties zijn opgebouwd en gestart zijn met uw klanten is het ook een kwestie van deze nieuwe relaties te onderhouden. Dit begint bij het niet vergeten van de vorige stappen. Verwaarloos de communicatie zeker niet en houdt contact met uw klant. 

Daarnaast is het zeker geen slecht idee om nu en dan eens een toegeving/cadeau te geven aan klanten om zo de relatie op pijl te houden, want zeg nu zelf, Uw partner geen cadeautje geven voor zijn/haar verjaardag is geen slim idee 😉 wel dat is niet anders met klanten! 

 

Het begint dus allemaal met het besef dat er een klantenrelatie aanwezig moet zijn. Daarna is het kwestie van de juiste technieken en tools toe te passen om die relatie goed opweg te helpen. Vergeet als bedrijf zeker niet om te blijven investeren in communicatie en het onderhouden van de klanten zeker niet te verwaarlozen. Lijkt het u allemaal wat teveel van uw tijd te nemen. Contacteer ons, we helpen u graag verder!

6 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page